En toen begon het echt leven... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cecile Bosker - WaarBenJij.nu En toen begon het echt leven... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cecile Bosker - WaarBenJij.nu

En toen begon het echt leven...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cecile

09 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Het duurde even iets langer dan de vorige keren, maar het werd weer tijd voor een verhaaltje werd mij verteld. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik hou nog steeds een dagboek bij, dus daar kan in informatie uit halen. Het punt is echter, dat daar weinig bijzonders in staat. Stage is begonnen en dat betekend ook hier op Curaçao, dagen van 8-17 of langer. Niet heel veel tijd om nog andere bijzondere dingen te doen, aangezien ik hier ook veel eerder moe ben dan thuis. Waarschijnlijk door de warmte, ik doe hier echt niet meer dan nog is, don’t worry ;).

Ik zal even wat vertellen over mijn stage, tenslotte ben ik om die reden toch naar Curaçao gegaan (echt niet vanwege het mooie weer, de witte stranden en de blauwe wateren..;) ).

Maandag zou ik mijn eerste lessen gaan geven, ik zou 2 blokuren achter elkaar de 1e klas van Sport en Beweging krijgen. De lessen die ik zou gaan geven: ‘Logboek’ en ‘Basisvaardigheden in sport- en bewegingsactiviteiten’, beide theorie-uren. Best wel spannend, aangezien ik voor beide lessen zelf maar moest bedenken wat ik zou gaan doen. Er lag geen duidelijke periodeplanning klaar die moet ik dus ook zelf gaan maken. Op zich ook wel weer een voordeel, zo kan ik zelf bepalen wat belangrijk is en waar ik meer aandacht aan moet besteden. Zondagavond (hoe ijverig kun je zijn) had ik alvast 2 PowerPoint presentaties gemaakt, zodat ik aan de hand daarvan mijn lessen kon gaan geven.

Maandagmiddag 15.00 was het dan zover. Cecile stond al een tijdje in het lokaal, uiteraard stonden alle tafeltjes kris kras door elkaar en moest ik eerst het lokaal aan kant maken. Het lokaal is overigens heel klein. Het zit in een landhuis en het is totaal niet logisch ingedeeld. Het lokaal loopt ook om een hoek, zodat ik de beamer maar aan 1 kant kan plaatsen, anders zien leerlingen het niet goed genoeg. Terug naar het verhaal. Ik was dus al om 14.45 in het lokaal om alles klaar te maken. De beamer moest ik ook nog op mn laptop aansluiten en daar was ik dus ook nog even mee bezig. Stipt 15.00uur, heel knap voor mijn Antilliaanse studenten, gingen de lokaaldeuren open en kwamen de studenten binnen. Meteen kreeg ik vragen waar meneer Hogesteger was. Hij stond namelijk op het rooster om deze klas les te geven. Alleen wilde ik dit graag doen en dus stond ik er in plaats van hem. Gelukkig had de klas er geen moeite mee. Daarna was het tijd voor het serieuze werk. We moesten het gaan hebben over het maken van een cv, portfolio en logboek. Ik had ook nog een lesopdracht voor de leerlingen en terwijl de leerlingen daar mee bezig waren en ik een blik op mijn horloge had geworpen, maakte ik snel nog een paar slides bij mijn presentatie. Ik had veel te weinig stof voor de les. Of we gingen er gewoon te snel doorheen. Arthur had me al een beetje ingelicht over het niveau, maar deze studenten (b)leken al verder te zijn dan Arthur me voorgeschetst had. De studenten hadden gelukkig niks door en ik ging vrolijk verder met mijn les.

Uiteindelijk verliep de les best wel soepeltjes en ik was eigenlijk heel tevreden. Ik had de studenten gevraagd wat ze van de les vonden, wat ze goed vonden, wat ze anders wilden zien. Uiteraard met de vermelding dat ik kritiek aan kon en dat ik daar de volgende lessen alleen maar beter kan maken. Ze hadden alleen geen verbeterpunten. Bang voor lage cijfers denk ik.

De les daarna ging ook best wel goed. Vooral voor een eerste les was ik best tevreden. De studenten hadden vragen die ik kon beantwoorden (gelukkig) en ze hingen aan mijn lippen (nu nog wel) tijdens mijn voorbeeldpresentatie. Ik kon maandag in ieder geval met een goed gevoel terug naar huis gaan. Ik was overigens wel echt kapot na die dag. Amper pauze genomen en wel van 8 tot 18.30 bezig geweest. Niet niks.

Dinsdag had ik geen lessen en heb ik een beetje aangelummeld. Een saaie dag. Ik ben op school, maar waarom vraag ik me af. Om bereikbaar te zijn voor de studenten ofzo. En vanwege internet, wat ik op mijn kamer niet heb. Verder zou ik net zo goed thuis kunnen zijn. Helaas verloopt de meeste communicatie met mijn begeleider ook via mail, dus heb ik internet nodig en dus is het wel nodig dat ik op school ben. Uiteindelijk zal de dinsdag wel drukker worden, wanneer ik ook meer opdrachten heb (ook vanuit mijn eigen opleiding).

’s Avonds ben ik wel met Linda (en bij haar appartement) wezen barbecueën en zijn we naar de film @ Mambo geweest. Dit houdt in dat je liggend op een strandstoel, op het strand naar een groot scherm kunt kijken naar een dvd, met op de achtergrond dus het geluid van de oceaan. Best wel relaxed. Zeker iets om vaker te doen.

Woensdag had ik 2 uur praktijklessen. Twee 2e jaars geven les aan de 1e jaars in 1 sport, gedurende 3 weken. Daarna komen er twee andere 2e jaars studenten en zij geven les in een andere sport. Mijn taak is dus het controleren van het niveau van de les en het observeren van de les en de lesgevers. De eerste 3 weken wordt er tennis gegeven door Clinston (mijn tennismaatje) en Stephan. Makkelijk voor mij, van tennis heb ik wel wat verstand. Lastig toch, omdat ik geen idee heb van de eisen voor de lessen en de lesgevers. Ik weet niet wat ze hebben gehad, op welk niveau ze behoren te zijn en wat de eisen voor het 2e jaar zijn. Dit is nog een beetje zoeken dus.

Donderdag zou ik met de praktijkuren van klas 1 naar de marinebasis Suffisant gaan, om daar de stormbaan te weerstaan. ‘We’ kregen begeleiding van een sergeant die ons op zijn manier door de stormbaan heen nam. Niet zo pedagogisch verantwoord, voor sommige studenten wel heel hard nodig. Het was best wel zwaar (ook al heb ik maar de helft gedaan en veel foto’s gemaakt). Maar wel leuk om te doen.

De volgende dag ben ik daar weer geweest, dit keer met de 2e jaars. Dat waren vandaag slechts 6 jongens (1 jongen en 1 meisje minder dan normaal). We hadden nu een Antilliaanse sergeant en ik deed niet mee. Na gister heb ik toch wel weer last van mijn schouder gekregen, even oppassen dus. De sergeant van de dag ervoor heeft mij nog even een rondleiding door het sportcomplex gegeven, best leuk. Zag er goed uit, zeker voor Curaçaose begrippen.

’s Middags heb ik een auto gehuurd en ben ik mijn weekend in gereden. Heerlijk, eindelijk mobiel en onafhankelijk. :) Ik heb goed genoten van mijn vrije vrijdagavond. Zaterdags de laatste dag van Linda op Curaçao, dus met haar nog even een strandje gepakt en haar ’s avonds uitgezwaaid. Daarna ben ik met Emiel (ken ik nog van vakantie van 2002 en is toevallig ook op Curaçao) een drankje wezen drinken in de stad en bij Cabana.

Zondag helemaal een dag voor mezelf. Geen Anouk, aangezien zij het weekend op Bonaire zat, geen Linda, helemaal alleenzaam. Een dagje computer (mails, dagboek, muziek, stage) en boekje lezen (in het strand had ik echt geen zin vandaag). ’s Avonds in mijn eentje uit eten geweest (help me er aan herinneren dat ik dat nooit meer doe, hoe saai is dat zeg!), aangezien de gasfles thuis leeg was en ik toch echt wel warm wilde eten. Daarna Anouk opgehaald van Hato en toen was mijn weekend toch echt wel weer om.

Gister heb ik weer lessen gegeven. De leerlingen waren echt wel wat rumoeriger dan de vorige keer, maar ik heb wel even laten zien dat ik de baas was. Te laat komen in mijn les, we zijn toch zeker niet op de Antillen! ;)
’s Avonds was het weer tijd voor een paar uurtjes tennissen. Heerlijk dat luie zweet eruit werken.

Zoals je kunt lezen gaat het dus nog steeds goed met mij. Ik moet van mezelf wel een keer de stapavondjes mee gaan maken of in ieder geval meer contacten leggen. Alleen in mijn eentje ergens op af stappen, dat is toch niet echt mijn ding. We zullen zien hoe het gaat lopen.

Mijn verhaal is nu gelukkig al minder lang, ik heb ook wat minder meegemaakt dan de andere weken. In ieder geval minder spectaculaire dingen die ik jullie echt niet mag onthouden ;).

Ik zal wat foto’s toevoegen. Veel zullen het er nog niet zijn. Zoveel foto’s heb ik namelijk nog niet. Heb dus wat geduld, ze komen écht wel een keer ;).

Tot snel schrijfs!

Liefs Cecile

  • 09 September 2009 - 12:54

    Wouter:

    Alleen in je eentje ergens op afstappen niet echt jouw ding? Ach je deed niet anders in Grunn ;)
    Succes, vooral met de stapavondjes :D

  • 09 September 2009 - 13:03

    Ilona:

    Zuss!!
    Dat lijkt me ook wel wat film @ Mambo. Help me even herinneren om dat te doen als ik langskom:D:D
    xx

  • 09 September 2009 - 13:21

    Coby:

    Hey Cees,

    Leuk om je leservaringen te lezen:)
    Ik ben wel verrast :S door de opmerking dat jij (juist jij!!!????) niet zomaar in je eentje (of samen met dat eendje, wat je hebt gekregen)ergens op af durft te stappen.
    Weer wat wijzer geworden dus;)
    Film @Mambo is echt iets om te relaxen. Tijd om langs te komen dus :D
    xx

  • 09 September 2009 - 17:51

    Juko:

    Hoi Ceessie,
    Als je lessen serieuze aandacht hebben, moet dat toch wel een toffe ervaring zijn, of niet soms!
    Het woord 'Relax' krijgt toch wel een hoop invulling daar op dat eiland! We zullen het beleven!
    Succes met de inspanning en de ontspanning! Relax woman!!
    XX

  • 09 September 2009 - 19:17

    Els:

    hoi Cecile,

    Dacht al even dat het niet meer ging lukken om iets vanuit Curacao van je te lezen (eerste verslagen gemist?)maar leuk dat je al een beetje je draai begint te vinden. Voor ons extra leuk om te bekijken waar je geweest bent omdat we natuurlijk net zelf in Curacao waren. Renate is inmiddels in Australie aangekomen dus we blijven goed op de hoogte van wat er "in de werelddelen ver weg" gebeurt.
    Blijven jou ook volgen, groetjes van de Jonkmannen/vrouwen

  • 10 September 2009 - 07:14

    Simone L:

    Ceetje!
    Leuk om te lezen dat het nu echt begonnen is! Balen dat je weer wat last van je schouder krijgt! Wel voorzichtig doen hé! En het lijkt mij ook erg relaxed een filmpje kijken op een ligbed op het strand! Geniet er maar van!

    Kus

  • 10 September 2009 - 10:25

    Chantal:

    Fijn dat het nu echt begonnen is. Andere mensen leer je in de komende weken vast snel kennen! Moet je natuurlijk wel naar de Happy Hours gaan ;)
    Succes!

    Liefs,
    Chantal

  • 10 September 2009 - 15:15

    Esther:

    Spannend zo je eerste lesdagen,dat wil ik ook wel filmpje vanuit een ligbed en suisende golven op de achtergrond. Succes he!
    Liefs Esther

  • 15 September 2009 - 17:25

    Henk:

    Heeeey Cecile,

    leuk geschreven en nog veeel plezier en succes met je stage....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Cecile

Actief sinds 03 Juli 2009
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 46083

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

C @ Curacao

Landen bezocht: